Den Stockholmsbaserade kvartetten The Hanged Man bildades redan 2013 och firar 10 år nästa år. Men redan i höst är det dags för ny musik i form av bandets tredje fullängdsalbum tillika deras första tillsammans med indiebolaget PNKSLM Recordings, efter två album med Dubious Records.
The Hanged Man startades ursprungligen av Rebecka Rolfart (Those Dancing Days, Vulkano, Second Oracle etc) och har utkristalliserats till den kvartett vi ser och hör idag, där hon fått sällskap av Dennis Egberth (Saigon etc) på trummor och percussion, Elias Jungqvist (side effects, Viagra Boys etc) på synth och Mattias Gustavsson (Dungen, AOP) på bas, med Rebecka Rolfart på sång och gitarr.
The Hanged Mans nya album Tear It All spelades in i Studio Rymden under tre dagar i januari i år och samproducerades tillsammans med Daniel Bengtsson, med pålägg i Mattias Gustavssons studio. Bandet själva beskriver albumet som att handla om “transformation, om att riva allt från grunden för att kunna återuppstå. Det genomsyras av ett hopp om att få frigöras, förändras. Samtidigt är det en bearbetning av sorgen efter en älskad hunds hastiga bortgång”.
Elin Rehn hittade tidigt musiken vid sin mammas piano, där började hon skriva låtar istället för att öva på sina pianoläxor och fann snabbt en egen värld i att skapa låtar.
En krokig väg brukar alltid vara den mest spännande och efter att ha färdats ett par år på folkhögskola och tre år på musikhögskola, med avstickare via en praktik på renommerade Studio Rymden (First Aid Kit osv), hittade hon sig själv, vilsen i ett nybyggt och bubblande studiokollektiv i Sickla. Där bestämde hon sig för att äntligen slutföra ett album innan hon tog sig vidare.
Den dalabördiga singer/songwritern som våren 2022 presenterade en lovvärd debut har fått fina recensioner av bland annat DN kultur och Tinsel Music magazine.
Albumet som helhet är, som starka sådana ofta är, ett biografiskt avtryck från en speciell tid i Rehns liv där känslor kring att förlora någon, dödlighet, saknad, att vara nära, att vara vilsen utan mål och att följa sina drömmar alla varit viktiga komponenter i slutresultatet.
”När första låten skrevs inspirerades jag till en bild av två moln vilka det regnar mellan. Det översta molnet är ljust och den undre är mörkt. Det skulle även kunna liknas vid ett timglas som kan
vändas och får en att fundera över vad som är upp och ner. Bilden blev sedan en inspiration till hela skivan.”
Dörrar 21.30
På scen 22.00
Det går även att köpa biljetter i dörren.